Meer dan 25 jaar geleden startte Catherine de organisatie Care for Women omdat er geen zorg was voor vrouwen met hormonale problemen. Heden ten dagen zijn er zo'n 150 praktijken met specialisten, zijn verschillende specialisten werkzaam in ziekenhuizen, worden zij goed vergoed door zorgverzekeraars en heeft Care for Women een contract met Achmea Zilveren Kruis voor de gehele bedrijvenmarkt. Practice based Evidence werken heeft haar geholpen Care for Women te professionaliseren naar een organisatie met een solide basis binnen de Nederlandse Gezondheidszorg.
Catherine is van mening dat Practice based Evidence werken binnen de complementaire zorg gaat helpen de brug te slaan met de reguliere zorg tot een gelijkwaardige Nederlandse gezondheidszorg. In haar blog lees je meer over wat haar beweegt steeds weer opnieuw nieuwe initiatieven binnen de Nederlandse gezondheidszorg te lanceren.
Catherine is een vrouw met een missie. Meer dan 25 jaar geleden ervaarde ze van dichtbij dat er geen zorg was voor vrouwen met hormonale problemen. Ze deed daarom onderzoek en schreef haar eerste boek: ‘Leidraad voor de overgang’, waarin de verschillende mogelijke behandelingen vanuit de reguliere- en alternatieve geneeskunde werden uitgelegd. Daarna ging het snel. Ze startte haar eigen praktijk, schreef haar tweede boek ‘Opvliegers, liever niet’ en voordat ze het wist schreef ze een opleiding voor overgangsconsulenten, wat later Care for Women specialiste werd. Vervolgens regelde ze vergoedingen bij de zorgverzekeraars en een nieuw beroep was ontstaan.
Al vanaf het begin geloofde zij in samenwerking tussen de reguliere- en complementaire gezondheidszorg. Zij merkte dat vooral de discussies over effectiviteit vanuit de complementaire zorg belemerend werkten als het gaat om samenwerking. Vandaar dat zij al vroeg binnen Care for Women begon met Practice Based Evidence werken en hier een pakket voor liet ontwikkelen. Haar ervaringen met dit pakket vormen nu de basis van het het huidige EviCare. Catherine hoopt hiermee dat vele zorgverleners, net als de Care for Women specialisten, de effectiviteit van hun behandelingen gaan meten en inzichtelijk gaan maken. Zij hoopt dat daarmee de drempel naar samenwerking met de reguliere geneeskunde wordt verlaagd en de kwaliteit van de gehele Nederlandse gezondheidszorg verbetert.
Voor haar werk heeft zij verschillende onderscheidingen gekregen waaronder de ISIS trofee voor haar baanbrekend werk op het gebied van de overgang, de klaverblad award op het gebied van innovatie en de Telegraaf VROUW award in de categorie Gezond en Fit .
De klanttevredenheidsonderzoeken van Care for Women laten de kwaliteit van de organisatie zien; maar liefst 97%, met een gemiddeld cijfer van 8,9. Dit werd tevens bevestigd met het winnen van de Telegraaf Vrouw Award 2013 in de categorie Gezond en Fit. Meer dan 23.000 vrouwen brachten hun stem uit en kozen voor Care for Women.
Deze klanttevredenheid heeft zij bereikt met haar organisatie, omdat de specialisten van Care for Women Practice based Evidence werken.
Als een van de weinige zorgorganisaties meet Care for Women de effectiviteit van haar behandelingen en de tevredenheid van haar cliënten. "Objectief resultaten meten, zonder bias in data, i.c.m. klanttevredenheid maakt dat je je als zorgverlener kunt verbeteren. Leren van je eigen resultaten is mijns inziens een must voor iedere zorgverlener in de reguliere en complementaire zorg", aldus Catherine
Naar aanleiding van de resultaten met haar organisatie kwam zij in gesprek met andere beroepsorganisaties en ontstond het idee Practice based Evidence werken middels een programma, EviCare, geschikt te maken voor de hele complementaire zorg.
Catherine hoopt met haar bijdrage dat hiermee complementaire therapeuten een betere positie krijgen binnen de Nederlandse Gezondheidszorg. Dat hun kwaliteiten eindelijk erkend worden en zij zich hiermee als gelijkwaardige zorgpartij kunnen ontwikkelen zodat patienten een keus hebben. Zij hoopt dat Practice based Evidence werken therapeuten stimuleert om op basis van effectiviteit van hun behandeling en tevredenheid van hun cliënten te komen tot een verbetering van de kwaliteit van zorg.